GROENTEN EN FRUIT IN DE HOOFDROL


Gezond Voedingspatroon

Bij een gezond voedingspatroon eten we vooral plantaardige en weinig dierlijke producten. Een gezond menu is rijk aan groenten, fruit, peulvruchten, noten, volkorenproducten, bevat magere melkproducten en vis, en is arm aan rood- en bewerkt vlees, alcoholische en suikerhoudende dranken, zout en verzadigde vetzuren.

Dus eet je veel groenten, fruit, volkoren graanproducten, bonen, olie en noten? Drink je vooral kraanwater? Neem je minder vlees en niet te veel zuivel? En neem je niet zoveel snoep, snacks of frisdrank? Dan eet je in grote lijnen goed voor jezelf en ons milieu.

Groenten en Fruit in de Hoofdrol

De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) heeft 2021 uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Groenten en Fruit (IYFV2021).

De IYFV 2021 is een unieke kans om het bewustzijn te vergroten over de belangrijke rol van groenten en fruit in menselijke voeding, voedselzekerheid en gezondheid, en ook bij het behalen van VN-doelstellingen voor duurzame ontwikkeling.

Geheim van de Chef

In Nederland is de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten 250 gram en 200 gram fruit. De FAO adviseert zelfs een inname van 400 gram groenten en 5 porties fruit per dag.

Lastig om voldoende groenten en fruit te eten? Niet als je groenten en fruit toevoegt aan je ontbijt, lunch en tussendoortjes. En een gerecht wordt nog lekkerder als je meerdere groenten combineert en ook fruit toevoegt. 

Groenten en Fruit belangrijk voor jonge kinderen

Nederlandse kinderen eten nog steeds te weinig groenten en fruit. Dat is zorgelijk omdat groenten en fruit bijdragen aan een goede gezondheid. Hoe zit dit precies? Koen Joosten, kinderarts op de IC in het Erasmus MC-Sophia, legt het uit in een nieuwe video in opdracht van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF).