BLOG


februari 2021  De Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) heeft 2021 uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Groenten en Fruit. Daarnaast werkt De Verenigde Naties samen met Peter Rabbit om het bewustzijn over duurzaam voedsel te vergroten.

De Verenigde Naties besteedt speciaal aandacht aan de bewustwording bij kinderen voor het belang van een gezond en duurzaam voedingspatroon door middel van Campagnes en Activity Books.

Met de focus op het belang van groenten en fruit streeft de FAO een aantal doelstellingen na, zoals het maatschappelijk bewustzijn en de politieke aandacht voor de gezondheidseffecten van groenten en fruit.
"In de huidige gezondheidscrisis, de covid-19 pandemie, waar we wereldwijd mee te maken hebben, is het bevorderen van een gezond voedingspatroon om ons immuunsysteem te versterken wel bijzonder toepasselijk," zei directeur-generaal Qu Dongyu. 

Waar mogelijk wil de FAO wereldwijd het belang van de teelt en consumptie van groenten en fruit op politieke agenda's plaatsen.


Daarnaast wil de FAO aandacht voor voedselverspilling. De bewustwording bij zowel consumenten en producenten vergroten. Innovatieve technieken, voor het duurzaam produceren van groenten en fruit, maar ook voor het zo optimaal en duurzaam mogelijk bewaren, transporteren en verwerken kunnen voedselverspilling tegengaan. Wereldwijd gaat in de hele keten, zowel bij de producent alsook bij de  consument, 1/3 verloren door voedselverspilling.

Het terugdringen van voedselverspilling komt de voedselzekerheid ten goede, vermindert de uitstoot van broeikasgassen, verlaagt de druk op natuurlijke hulpbronnen, zoals water, en draagt bij aan het terugdringen van de opwarming van de aarde en klimaatverandering.

Omdat alles met elkaar samenhangt roept António Gutterres, de secretaris-generaal van de VN, op tot een meer 'holistische benadering' van voeding in relatie tot duurzaamheid en gezondheid.

Verenigde Naties werkt samen met Peter Rabbit in ActNow

Voorafgaand aan Wereldvoedseldag in oktober hebben de Verenigde Naties, de FAO en de VN-stichting samen met Peter Rabbit en zijn vrienden een digitale campagne opgezet om hun fans aan te moedigen voedselhelden te worden.

De campagne wil jongeren en hun families aanmoedigen om #FoodHeroes zoals Peter en zijn vrienden te worden, door gezond voedsel te kiezen, voedselverspilling te verminderen en andere voedselhelden te vieren die hard werken om elke dag eten op ons bord te krijgen.

"FAO viert voedselhelden die onze agrovoedingssystemen helpen transformeren en proberen ervoor te zorgen dat iedereen, overal toegang heeft tot voldoende betaalbaar, voedzaam voedsel", zegt FAO-directeur-generaal QU Dongyu. ''

ActNow is de campagne voor individuele actie op het gebied van klimaatverandering en duurzaamheid.
Ieder van ons kan helpen de opwarming van de aarde te beperken en voor onze planeet te zorgen. Door onze gewoonten te veranderen en keuzes te maken die minder schadelijke effecten hebben op het milieu, kunnen we de klimaatcrisis aanpakken en een duurzamere wereld bouwen.

Studio De Kinderkooktuin wil met innovatieve foodconcepten een bijdrage leveren aan een meer bewuste en gezondere leefstijl, door kinderen en families spelenderwijs te informeren, enthousiasmeren en stimuleren.

Spelenderwijs wordt het proeven en ontdekken van gezonde pure smaken, met (zee)groenten, fruit en peulvruchten in de hoofdrol, gestimuleerd.
Door kinderen bewust te maken van waar hun voedsel vandaan komt, ontstaat waardering voor gezond en duurzaam voedsel. Bovendien leren kinderen nieuwe pure smaken ontdekken. En daarmee komt het besef: Gezond eten, met respect voor onze planeet, is Lekker!  

Het bevordert de keus voor een gezonde en duurzame leefstijl nu en later. Het vormt de basis voor een gezonde, (h)eerlijke en groene wereld waarvan kinderen de toekomst zijn.

Studio De Kinderkooktuin zet zich in voor de in 2015 door de Verenigde Naties vastgestelde Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen.